Förslag

Händer i projektet

Nu söker vi leverantörer till Sveriges modernaste elcykelpool

Nu söker vi samarbete med miljötänkande leverantörer som ligger långt framme när det gäller tekniska lösningar. Vår upphandling kommer att göras under första kvartalet 2018, men redan nu vill vi undersöka vilket intresse och vilken kompetens som finns på marknaden, både i Sverige och internationellt.

Områdena som ska upphandlas omfattar förutom själva elcyklarna, även laddstationer och IT-stöd för bokning och betalning. Ambitionen är att vi tillsammans ska skapa ett modernt och intelligent system som är enkelt att använda, säger Marie Westerholm, projektledare på Sankt Kors. Läs mer…

Elcykelpoolen uppmärksammat i SVT

SVT uppmärksammade elcykelpoolen under dagen.
Klicka här för att se inslaget.


Foto: SVT

Stor cykelpool bra för forskning

Ur ett forskningsperspektiv är Linköpings potentiella elcykelpool mycket intressant eftersom det är ett så pass stort projekt. Samtidigt är det mycket som ska klaffa. Läs mer.

Cykelsamordnare fascinerad över Pop Up

För politiker i Linköping står främjandet av cykelanvändandet i staden högt på listan. Per Erik Hahn, cykelsamordnare i kommunen, har jobbat med frågan under en längre tid vilket har resulterat i ett bättre cykelklimat. Läs mer.

Lyckat koncept med popuplab

Arrangörerna, Elia Mörling och Linda Huljebrandt, bakom Sankt Kors PopUpLabs är nöjda och glada över det sprudlande engagemang som deltagarna har visat. Tiden har varit intensiv och känslan av att det är över för den här gången lämnar ett litet tomrum efter sig. – Det är som att vara på läger. Nu ska vi skiljas åt men med förhoppning om att vi snart ses igen, säger Elia Mörling som är grundare för den digitala webbplattformen Ideahunt.

Läs mer…

Share a Bike var från början högst personlig

Digitala lösningar var i fokus på Sankt kors fjärde och sista PopUpLab. Där presenterades en nyskapad lösning på ett cykeldelningssystem som en grupp på fyra har utvecklat sedan East Sweden Hack i augusti. En av dem är Fredrik Löfgren som annars är robotutvecklare på Linköpings Universitet.

Läs mer…

Visa

Om projektet

På uppdrag av kommunen har Sankt Kors tagit fram en förstudie på en elcykelpool. Detta för att komplettera kollektivtrafiken, göra Linköping till en smidig stad att besöka och stödja målet om koldioxidneutralitet 2025. Elcykel Sankt Kors jobbar med att stödja kommunens trafikplan i vårt dotterbolag Dukaten Parkering. Elcyklarna kan komplettera kollektivtrafiken och de ska finnas på platser där det rör sig många människor.

Vad är en elcykelpool?

Det är ett hyrsystem där alla vi som bor och verkar i Linköping får tillgång till elcyklar. Elcykelpoolen är ett grönt, skönt och smidigt sätt att ta sig runt i staden.

Hur fungerar det?

Ambitionen är att skapa Sveriges modernaste elcykelpool som är enkel att använda. Elcyklarna kommer stå vid olika laddstationer runt om i staden och vem som helst kan hyra dem. Detaljerna kring hur bokning, lås, betalning och återlämning ska fungera, är något som Sankt Kors nu arbetar med.

Hur många cyklar handlar det om?

Fullt utbyggt kommer systemet bestå av omkring 200 elcyklar och ett 20-tal laddstationer.

Var kommer elcyklarna att stå?

Det är inte helt bestämt än. Grundtanken är att det ska vara på platser där det rör sig mycket människor och som gör systemet så heltäckande som möjligt. Troligtvis blir det en laddstation vid Resecentrum, likaså i city, vid större arbetsplatser, i vissa bostadsområden och infartsparkeringar.

Hur länge får man ha elcykeln?

Man hyr elcykeln per timme. Hur många timmar man får ha den är inte bestämt än. Vi vill att cyklarna ska vara i omlopp och inte stå parkerade för länge på en plats.

Vad kostar det att hyra?

Det är inte bestämt än. Ambitionen är att ha en så låg avgift som möjligt för att öka användandet. Samtidigt är det viktigt att cykeln återlämnas på en laddstation så kanske att det blir en prismodell där det kostar mer ju längre man har den.

När kommer elcykelpoolen vara i drift?

Planen är att de första cyklarna ska vara på plats på senhösten 2018. Det kommer införas i två etapper, där omkring 150 cyklar och ett 15-tal stationer sätts i drift först och sedan kompletteras till totalt 200 cyklar och 20-tal stationer.

Varför ska Linköping ha en elcykelpool?

Genom att dela elcyklar får vi en grönare, skönare och rörligare stad som är mer attraktiv. Det är ett enkelt och miljövänligt sätt för oss som lever och verkar i staden att förflytta oss mellan olika platser. Det ökar rörligheten och folkhälsan. Med elcykelpoolen tar Linköping täten bland Sveriges cykelstäder. Det bidrar till en mer hållbar samhällsutveckling och kommunens mål att vara koldoixidneutral år 2025.

Delta med idéer

Var med och hjälp Linköping skapa Sveriges smartaste elcykelpool.

Press

Ta del av artiklar som skrivits om projektet:

Artiklar

Linköpings-posten: Elcykelns favoritstad? Se sid 16.
Sveriges Radio P4: Uthyrning av elcyklar kan bli verklighet
Corren24: De skapar Linköpings elcykelpool
Linköping News: Ta chansen och påverka Linköpings framtid

Kontakt

Vid frågor hör av dig till

Marie Westerholm
Projektledare
marie.westerholm@pe.se

Linda Huljebrant
Verksamhetsutvecklare på Sankt Kors
linda.huljebrant@sanktkors.se